divendres, 10 de juny del 2011

Estepa joana - Hypericum balearicum L.

Aquesta planta té uns colors i un detalls que sempre em meravellen, fixau-vos en les petites fulles arrissades ...

No sé si ho vaig llegir o si ho vaig sentir en algun programa de la televisió, però aquesta planta es solia collir la nit de Sant Joan, a les 12 de la nit. Si es recollia a l’hora correcta i posteriorment es penjava del pom de la porta de la casa, proporcionava bona sort durant tot l’any a la família que hi habitava. Vos ho vull recordar perquè falta poc per Sant Joan i n'hi ha que creuen que l'única tradició que tenim vestir de blanc i ficar-se al mar ...

Aquesta foto la vaig prendre el cap de setmana passetjant per la Moleta de Binifaldó.


 A més, com podeu veure, la foto sorpresa, per no mirar amb deteniment, no em vaig adonar que de passada me vaig endur cap a casa la imatge d'una petita aranya totalment camuflada i integrada amb els colors de l'Estepa Joana. Es veu? està damunt de la flor de l'esquerra.


Segons la fitxa de l'Herbari virtual, a qui som tan aficionada a consultar:
Nom comú català : Estepa joana. Estepa oliera. Estèpera joana. Sacorrel.
Distribució per províncies : Illes Balears.
Distribució per illes : Cabrera. Eivissa. Mallorca. Menorca.
Distribució general (Fitogeografia) : Mediterrània (Baleàrica)
Endèmiques : Illes Balears
Època de floració : Març. Abril. Maig. Juny. Juliol.
Formes vitals : Nanofaneròfit.
Hàbitat : Garrigues de muntanya, de vegades a les zones baixes.
Usos i propietats : Aromàtica. Medicinal.
Categoria IUCN : Poc preocupant
Característiques : L'estepa joana és una de les plantes emblemàtiques de les illes Balears, és un bell arbust endèmic relativament freqüent a la Serra de Tramuntana, menys freqüent a les altres illes. És fàcil de reconèixer per les seves fulles gruixudes, amb els marges ondulats i amb unes grans glàndules que també es troben sobre les tiges. Tota la planta fa un aroma ben característic. Les flors grans i de color groc destaquen sobre el fons verd de la planta.
Estatus : Endèmica.
Salut i fins la propera!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els teus comentaris donen vida al meu bloc.